باریت یا سولفات باریم چیست و در کجا یافت می شود؟

اخذ گواهینامه ISO 9001
۹ آذر ۱۴۰۰
بستر کشت هیدروپونیک با ورمیکولیت
۹ آذر ۱۴۰۰
نمایش همه

باریت یا سولفات باریم چیست و در کجا یافت می شود؟

باریت سفید

باریت چیست

باریت چیست؟

باریت یک ترکیب طبیعی سولفات باریم است. از رایج ترین مواد معدنی موجود در رگه هایی است که معمولا همراه کوارتز و کلسیت هستند. نام آن از واژه یونانی “Barys” به معنی “سنگین” گرفته شده است. همچنین در سنگ آهک و ماسه سنگ نیز یافت می شود. این نام به دلیل وزن باریت که برای یک ماده معدنی غیر فلزی استثنایی است، گذاشته شده است.

این ماده معدنی در حالت عادی از رنگ سفید تا خاکستری روشن است، اما ممکن است در رنگ های آبی و قهوه ای نیز دیده شود. وزن مخصوص این ماده معدنی ۴/۱ تا ۴/۴ است و سختی آن بسته به منطقه ای که در آن تولید می شود، به میزان قابل توجهی متفاوت است.

وزن زیاد این ماده معدنی آن را برای طیف گسترده ای از مصارف صنعتی، پزشکی و ساختمانی مناسب می سازد.

باریت اغلب به صورت رگه ای یا لایه ای در فضاهای خالی بین بلوری و یا در سنگ های رسوبی علی الخصوص در فضاهای خالی بین بلوری در لایمستون جایی که این سنگ های کربناته هوازده شده اند، تشکیل می شود و می توان انباشت زیادی از این ماده را در بستر آن یافت. بسیاری از باریت های تجاری از این کانسارها استخراج و تولید می شوند.

باریت در کجا یافت می شود؟

این ماده معدنی معمولا به صورت رگه های پرکننده در لایمستون و دولومیت و همچنین در ماسه سنگ ها و سنگ های آهکی نیز یافت می شود. این رگه ها با متبلور شدن در فضاهای بینابینی دانه های ماسه ای تشکیل می شوند. گاهی اوقات کریستال های باریت به شکل های جالبی در میان سنگ ها تشکیل می شوند. یک نمونه از این ساختار های جالب “باریت رز” است که با طول چند اینچ و تعداد زیادی از شن و ماسه های بهم چسبیده وجود دارند.

علاوه بر این باریت در رگه های هیدروترمال و به صورت کلوخه معدنی همراه با رگه های سنگ سولفید یافت می شود. این ماده معدنی همراه با سنگ های آنتیموان، کبالت، مس، سرب، منگنز و نقره یافت می شود. در مناطق معدودی هم به صورت رسوب در چشمه های آب گرم وجود دارد.

شرکت مهندسین رهپویان صنعت لیدوما، تولیدکننده تخصصی و صنعتی باریت در صنایع مختلف می باشد. جهت سفارش با کارشناسان فروش لیدوما تماس حاصل فرمایید.

 

Print Friendly, PDF & Email
اشتراک‌گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *